Колір

 

Найбільш ефективним інструментом архітектурного дизайну за правом вважають колір. Сприйняття кольорів – важлива емоційно-психологічна складова частина життя кожної людини. Гама кольорів, яка оточує нас, впливає на працездатність, манеру поведінки та навіть на наше здоров’я.

Здавна особливу увагу приділяли кольорам меблів та предметів інтер’єру, а також архітектурних споруд, що призвело до існуючого сьогодні різноманіття видів і типів оздоблення поверхонь, а сучасні досягнення у виробництві барвників створюють практично необмежений вибір кольорів та відтінків оздоблювальних матеріалів.

Колористичні рішення офісних приміщень можуть бути також нескінченно різними. Для юридичних та фінансових компаній більш характерним є застосування теплих природних кольорів і фактур, в такому випадку зовнішній вид офісу компанії випромінює стабільність та благополуччя. Такі насичені кольори як глибокий синій, темно-зелений та бордовий вселяють упевненість, свідчать клієнту про почуття вашого контролю ситуації – тому часто застосовуються в офісах крупних торгово-промислових компаній, які працюють з корпоративними клієнтами. Більш яскраві, чисті кольори характерні для офісів компаній, які працюють на масовий ринок – найчастіше, це кольори бренду, корпоративні кольори, у сполучності з кольоровими акцентами, які доповнюють їх.

В цілому, окрім застосування корпоративних кольорів, затверджених бренд-буком, компаніям необхідно врахувати деякі підказки щодо призначення приміщень та рекомендованої для них кольорової гами.

Так для приймальної (зони вітання) – найкраще, якщо кольорова гама буду випромінювати тепло та привітність до гостей. Клієнт, який вперше входить в зону вітання, має відчути щиру гостинність, котра може висловлюватися за допомогою м’яких відтінків персикового, жовтогарячого або жовтого тону.

В зоні переговорів доречні відтінки синього, зеленого та перехідних між ними блакитного та бірюзового кольорів, адже вони сприяють прийняттю рішень.

В аудиторіях для навчання запорукою успішних творчих комунікацій та душевного спокою лектора стане вибір світлих та середніх за насиченістю відтінків бірюзового кольору. Для стимуляції запам’ятовування, стіну за лектором (відповідно, перед аудиторією) рекомендовано пофарбувати в жовтий колір.

В робочому просторі для персоналу необхідно обрати колористичне рішення, яке буде завдавати співробітникам том на темпоритм стилю роботи компанії. Наприклад, відтінки синього, сірого та зеленого зберігають загальний спокій, але надто велика кількість цих кольорів може викликати деяке уповільнення в думках та діях співробітників. Цю ситуацію можна виправити, додаючи червоні / жовті / жовтогарячі акценти, аби активувати потоки енергії в офісі. Забагато червоного стимулює дещо агресивну поведінку, а рясність оранжевого та персикового тонів налаштовує на міцні соціальні зв’язки та спілкування в колективі, але це бажано не в кожній організації. Для деяких людей надмірна кількість жовтого кольору стає причиною втоми і навіть стресу.

Таким чином, обираючи колірне рішення для офісного приміщення, необхідно пам’ятати про те, що різні кольори спричиняють різні реакції людської психіки:

Червоний

Червоний колір асоціюється з життєвою енергією, викликає загальний приплив сили, радість, бажання рухатися, прагнення до спілкування з людьми, потяг до творчості. Проте, завелика кількість червоного кольору в інтер’єрі може викликати надмірне збудження й агресію.


Жовтий

Жовтий колір — приваблює, викликає симпатію та позитивні емоції, веселість, душевну легкість, приємне відчуття благополуччя, радості, незалежності, молодості, провокує смілість в справах та поведінці.

Зелений

Спектральний зелений, а також колір листя чи трави, позитивно впливає на нервову систему: він вгамовує роздратованість, знімає втому, умиротворяє та одночасно підбадьорює, дає розрядку нервової напруги, іншими словами, його психологічний вплив є зворотнім до впливу червоного кольору.

Синій

Синій – це колір ідеалу та духовної краси, він викликає відчуття спокою, непорушності, глибини простору; викликає серйозність, миролюбність, натхнення. З ним пов’язують флегматичний темперамент. Довготривалий вплив синього кольору ізолює від реальності, занурює у вільний від турбот та метушні світ, на який не впливають нагальні події: синій дає відчуття вічності. Це колір аналізу, погляду в сутність.

Блакитний

Природні відтінки блакитного та бірюзового сповільнюють, заспокоюють осередки роздратування в корі головного мозку, але штучний «cyan» навіть в невеликих кількостях нервує та стомлює. Він застосовується тільки за умови додавання жовтого або червоного, які пом’якшують його «отруйність».

Фіолетовий

Фіолетовий — ніби згаслий червоний — червоний, на який накинули синє покриття темряви. Головна ознака цього кольору – подвійний вплив на психіку: він одночасно збуджує і пригнічує поєднуючи ефекти червоного і синього кольорів.

Розбілений фіолетовий тобто ліловий сприяє розслабленню й легкості.

Пурпурний

Цей колір – проміжний між червоним та фіолетовим. Він має так само подвійну дію, як і фіолетовий, але збудження превалює над пригніченням – чим ближче до червоного, тим більше перевага першого над другим.

Один з відтінків пурпурного — малиновий — вселяє відчуття повноти буття, чогось радісного і прекрасного.

Жовтогарячий

Цей колір посилює концентрацію думок та впевненість в правильності дій. Окрім цього, жовтогарячій колір сприяє самоорганізації, а також спонукає до творчості. Однак забагато яскравого жовтогарячого швидко викликає втому. З цієї причини, найчастіше цей колір використовують в якості яскравого акценту.

Білий

Найбільш енергійний – він заряджає людину бадьорістю, спонукає до дій. Білий колір сприятливий для людей – він створює відчуття чистоти, спокою, підносить думки, нівелює емоції, знімаючи напругу і збудження.

Чорний

Як і білий, чорний колір так само сповільнює психічну діяльність, тамує та знімає напругу, адже ці протилежності тотожні. В білому – активність, в чорному – пасивність. Ці два кольори нерозлучні. В природі вони змінюють одне одного або співіснують, в людській свідомості вони супроводжують безперервну зміну процесів збудження та уповільнення.

Сірий

Цим словом називають велику кількість варіантів змішування білого і чорного кольорів. Щонайменше, потрібно розрізнювати три відтинки сірого: світлий, середній та темний. Їхній психологічний вплив відрізняється. Світло-сірий близький до білого та майже аналогічний до нього щодо збудження емоцій. Темно-сірий близький до чорного, і так само близький ефект його впливу на психіку. Середньо-сірий відрізняється від цих двох відтінків особливим характером. Він більше за них сповільнює та гальмує збудження, гасить напруження емоцій, викликає навіть такі почуття як нудьга, туга, безнадійність (особливо у вигляді масляної фарби). Сірий може бути вдалим на благородних фактурах (шовк, атлас, оксамит, хутро), на пір’ї птахів, хмарах, старій обвітреній деревині (сірі дерев’яні хати), на мармурі та дорогоцінному камінні. Однак в місті з великими сірими фасадами, тротуарами та пахмурним небом цей колір має гнітючу дію.

Коричневий

Натуральні коричневі барви часто можна побачити в суглинистих та супіщаних ґрунтах, на пір’ї птахів, хутрі звірів, в забарвлені комах, в деревині та деревному корку. Хліб, кава, какао та шоколад також мають це приємне та апетитне забарвлення. Коричневий, дещо як сірий – заспокоює, розраджує, гальмує збудження, дає відпочинок очам та стомленим нервам, проте, на відміну від чорного, він не повністю поглинає все кольорове: в коричневому зберігається присутність хроматичного кольору – теплого чи холодного. Саме тому, навіть у великій кількості він не викликає почуття «колірного голоду», —  він делікатно тішить око, не подразнюючи та не стомлюючи його надмірною яскравістю. В інтер’єрі цей колір вселяє відчуття міцності, тривалості, затишку та добротності речей..

Першоджерело: «Психологическое воздействие цвета и элементарные эстетические реакции»

http://www.mironovacolor.org/theory/humans_and_color/esthetic_reactions/

 

//